Žáci bodují na mezinárodní úrovni ve virtuální realitě a robotice. Díky 5G sítím budou ještě úspěšnější

Rychlejší připojení sítí nové generace má potenciál vylepšit současné metody vzdělávání, stěžejní je pro školy aktuálně online výuka, pro kterou je kvalita připojení důležitá. Rozvoj však může přinést také technologickým studentským projektům, které mají velké ambice zazářit také na mezinárodním poli. V Jeseníku to jsou roboti, na gymnáziu v Praze studenti například vytvářejí pokročilou virtuální realitu.

Město Jeseník je jedno z pěti měst, které uspělo v soutěži vyhlášené Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem pro místní rozvoj, 5G pro 5 měst. Špatnou dopravní dostupnost teď díky moderním technologiím střídá dostupnost virtuální. Technologické projekty nyní začleňuje do svých osnov celá řada škol po celé České republice.

Technologie mohou zamezit odlivu mladých z regionu

Pochvalně se k celé situaci vyjadřuje náměstek sekce digitalizace a inovací Petr Očko z Ministerstva průmyslu a obchodu. „Jsme rádi, že nové generace sítí pomáhají rozvoji digitalizace výuky a že k tomu přispívá právě projekt 5G pro 5 měst, který je součástí naší strategie implementace a rozvoje sítí 5G v ČR. Smyslem těchto projektů je propojit municipality, technologické firmy, stát, výzkumné a vzdělávací organizace a operátory na vývoji takových řešení, která pomohou lepšímu životu občanů daného města”

Zajedno s ním je David Koppitz, náměstek sekce regionálního rozvoje Ministerstva pro místní rozvoj. „Pilotní testování 5G technologie je pro Jeseník a celý region velkou výzvou, které může přinést řadu výhod jak pro místní školy, podnikatele, ale i jednotlivce. 5G sítě mohou využít robotický tým gymnázia Jeseník, virtuální laboratoře na místní průmyslové škole, ale i řada regionálních firem. Spolupráce všech místních lídrů a využití technologie mohou ve střednědobém horizontu přispět rovněž ke stabilizaci obyvatelstva a zamezit odlivu zejména mladých, ekonomicky aktivních obyvatel.“

Mezinárodní úspěchy a vize do budoucna

Gymnázium Jeseník se od roku 2006 pravidelně účastní prestižní celosvětové robotické soutěže FIRST LEGO League, ve které patří mezi evropskou špičku a dvakrát se probojovalo na celosvětové finále. Jedenáct let také pořádá vlastní robotickou soutěž RoBoj Jeseník, které se každoročně účastní až 100 robotů z České republiky a z Polska.

Jsme první na světě, kdo hrál část divadelní hry pouze s roboty bez lidských herců,” vysvětluje pedagog Roman Chasák z Gymnázia Jeseník. „Chystáme se na velký upgrade, kdy by roboti měli být schopní divadlo zahrát zcela bez zásahu na dálku. Problém tady je s rychlostí přenosu informací mezi roboty navzájem a mezi roboty a řídícím centrem. Tady by nám mohlo pomoci využití rychlé 5G sítě. V tomto projektu je rychlost odezvy a rychlost přenosu dat klíčová.”

Zájem o nové technologie mají žáci i samotní učitelé, jak potvrzuje ředitel Smíchovské střední průmyslové škole a gymnáziu, Radko Sáblík. Také na jeho škole probíhá velké množství zajímavých technologických projektů.

Je to například Studio 301, kde studenti vytvářejí projekty, jako je virtuální prohlídka zámku v Dobříši či výroba počítačových her. Vybudovali jsme zde také Laboratoř virtuální a rozšířené reality, která vznikla o dva měsíce dříve než na Českém institutu informatiky, kybernetiky a robotiky při ČVUT, a patří k největším v České republice,” popisuje Sáblík.

Smíchovská škola má rovněž vlastní Mediální dům Preslova, který spolupracuje s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), a pro Učitelskou platformu zajišťuje živá vysílání. Na jaře 2021 má být v rámci Coworkingového centra dokončena velká místnost pro pořádání konferencí či eventů. Ve spolupráci s mediálním domem se bude moci přeměnit na mediální studio, ze kterého se budou moci živě vysílat konference, debaty či pořady. Je tedy nasnadě, že zavedení sítí 5G do České republiky může těmto studentských projektům významně pomoci a posunout je kvalitativně vpřed.

Studenti přebírají zodpovědnost za své vzdělání

Roman Chasák z Jeseníku dodává, že 5G sítě by mohly významně pomoci také během online výuky žáků. „Sítě 5G mají potenciál zefektivnit nejen výše zmíněné projekty, ale také vzdálenou výuku, hlavně v situacích, kdy nelze přenášet data pomocí pevného připojení, nebo v daném místě vůbec kvalitní pevné připojení není k dispozici a v dohledné době ani nebude. To nám ukázala současná Covid krize, kdy ve spoustě míst není možné kvalitní pevné připojení a stávající mobilní sítě jsou nedostačující pro kvalitní přenos nejen obrazu, ale i zvuku při výuce na dálku.”

Vedení škol přiznává, že modernizace školství může být pro některé zaměstnance bolestným přechodem, ale výsledky a nadšení studentů za to stojí. „Jde o formu o vzdělávání pro 21. století. Je jasné, že realizace změny zažitých postupů znamená pro učitele výrazně vystoupit ze své komfortní zóny. Pro studenty zase převzít zodpovědnost za své vzdělávání. V tradičně konzervativní atmosféře českého školství je to skvělý posun,” myslí si Radko Sáblík.

tz