Jan ŠKODA – Mistrovství světa sajdkár
![](https://www.jesenickenoviny.cz/wp-content/uploads//2023/07/Mistrovstvi-sveta-silnicnich-sajdkar-v-Mostu.jpg)
Kdy: 23. – 25.6.2023
Kde: Autodrom Most
Co: IDM a FIM Sidecar World Championschip
Poslední červnový víkend zavítal na mostecký autodrom seriál Mezinárodního mistrovství Německa motocyklů – Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM). Součástí závodního víkendu byl i třetí závod mistrovství světa sajdkár – FIM Sidecar World Championschip.
Až do roku 1996 byly závody sajdkár neodmyslitelnou součástí závodů Grand Prix motocyklů. Potom se závody sajdkár oddělily, závodily v rámci světového poháru a až v roce 2010 závody znovu získaly status mistrovství světa. Přitom je to jediná zbývající původní třída silničního šampionátu FIM, která vznikla v roce 1949.
V současnosti je mistrovství světa doménou britských a německy mluvících jezdců, které doplňují jezdci z Francie, Finska, Nizozemska a dvě světlé výjimky jako je Slovinec Janez Remše a naši Ondřej Sedláček spolu s Ondrejem Kopeckým.
Nejúspěšnější posádkou mosteckého víkendu byli britští bratři Ben a Tom Birchallovi na stroji LCR s jediným motorem Honda na startu, kteří první sprint závod na deset kol vyhráli a ve druhém obsadili stříbrnou příčku. Druhý závod na sedmnáct kol vyhráli obhájci titulu Brit Todd Ellis se spolujezdkyní Emmanuellou Clement z Francie, na stroji LCR s motorem Yamaha.
Britové zatím jsou na čele průběžného pořadí letošního šampionátu, s téměř třicetibodovým náskokem právě na obhájce titulu.
Ještě připomenu techniku. Na roštu byly podvozky dvou výrobců LCR (10) a ARS (7). Stejný byl i počet výrobců motoru – Yamaha (16) a Honda (1).
Vrátím se k vystoupení našeho Ondřeje Sedláčka. Ondřej „dělá závaží“ rakouskému pilotovi Peterovi Kimeswengerovi na stroji LCR Yamaha. Ve sprintu skončili na 11. místě se ztrátou 55 sekund. Ve druhém si polepšili o jedno místo, ale ztráta byla tři kola. Bohužel při jednom souboji byl Sedláček po nárazu jiného stroje vyražen ze sedačky, a tak si musel počkat jedno kolo, aby mohl znovu nastoupit. V dalších kolech se pak Ondřej v zatáčce na stroji neudržel a opět svého jezdce opustil. Byť se nehody obešly bez zranění, Ondřej mi v depu po závodě ukázal krvavé spáleniny na rukách od drsného asfaltu, a své šrámy bral s nadhledem se slovy: „To k našemu sportu patří“. Úsměv na tváři měla i jeho partnerka, ale určitě se někde v koutu duše o Ondřeje bála.
Další český zástupce Ondrej Kopecky, který je spolujezdcem Němce Markuse Schweglera LCR Yamaha, v Mostu odjel tři kola ve sprintu a do druhého závodu pak posádka nenastoupila.
Jan ŠKODA
![](https://www.jesenickenoviny.cz/wp-content/uploads//2023/07/29-Stephen-Kershaw-GBR-a-Ryan-Charlwood-GBR-soboj-trval-pouze-do-dvanacteho-kola-pak-77-odstoupila-300x200.jpg)
#29 Stephen Kershaw (GBR) a Ryan Charlwood (GBR) soboj trval pouze do dvanáctého kola, pak #77 odstoupila
![](https://www.jesenickenoviny.cz/wp-content/uploads//2023/07/111-Kevin-Cable-GBR-a-Charlie-Richardson-GBR-a-v-zavesu-19-Markus-Schwegler-DEU-a-Ondrej-Kopecky-CZE-300x200.jpg)
#111 Kevin Cable (GBR) a Charlie Richardson (GBR) a v závěsu #19 Markus Schwegler (DEU) a Ondrej Kopecky (CZE)
![](https://www.jesenickenoviny.cz/wp-content/uploads//2023/07/11-Peter-Kimeswenger-AUTbez-sveho-zavazi-Ondreje-Sedlacka-CZE-LCR-Yamaha-v-souboji-se-111-Kevin-Cable-GBR-a-Charlie-Richardson-GBR-300x200.jpg)
#11 Peter Kimeswenger (AUT)bez svého závaží Ondřeje Sedláčka (CZE) LCR Yamaha v souboji se #111 Kevin Cable (GBR) a Charlie Richardson (GBR)
Jan ŠKODA