Jan Škoda – Ecce Homo 2024

Kdy:  31.5. – 2.6.2024

Kde: Šternberk

Co: Ecce Homo – ME v závodech automobilů do vrchu

Přišel, viděl, zvítězil.

Poprvé od roku 2009 nevyhrál závod Ecce Homo italský jezdec. Posledním neitalským vítězem byl v roce 2008 Francouz Lionel Regal s vozem Reynard 01L, který bohužel žádné další vítězství ve Šternberku nepřidal, když jeho kariéru ukončila smrtelná nehoda ve švýcarském Saint Ursanne v roce 2010.

Od roku 2009 se o vítězství podělili pouze dva italští jezdci Simone Faggioli (8x) a Christian Merli (6x). V letošním roce se bohužel ani jeden z těchto Italů ve Šternberku nepředstavil, i když Merliho auto v pátek prošlo technickou přejímkou.

Přesto nepřítomnost legendárních jezdců kvalitu závodů neovlivnila. Ba naopak. Na trati se představilo 190 jezdců (z 219 přihlášených) a před startem byla otázka, kdo obsadí uvolněný trůn. Zda to bude černý kůň letošní sezóny Geoffry Schatz (F), startující poprvé na Ecce Homo, nebo zda využije dokonalé znalosti domácí trati Petr Trnka. Bez šanci nebyl i Španěl s dlouhým jménem Joseba Iraola Lanzagorta, nebo Belgičan Corentin Starck nebo i Němec Alexander Hin (v tréninku třetí za Schatzem a Trnkou).

Po první závodní jízdě byl na čele Geoffry Schatz před Petrem Trnkou, s přijatelnou ztrátou na Schatze 1,59s. Naději na celkové první místo českého závodníka, poprvé od roku 1990, však zmařilo rozmarné počasí a předcházející havárie. Při přerušení závodu trať postupně oschla a pneu do mokra se staly nevýhodou. Petr neudržel druhé místo, ale na bedně zůstal. Na druhé místo totiž poskočil Joseba Iraola Lanzagorta.

V historicích si na první místo dělal zálusk Jaroslav Prášek se svou formulí 2 Chevron B42 F2, který v sobotních trénincích skončil druhý. Jenže problémy s motorem mu nedovolily nedělní závod dokončit. A tak čest domácích barev zachraňoval svým desátým místem Jaroslav Mikeš se svým letošním přírůstkem ve své garáži BMW M3.

Letošní novinkou byl ve Šternberku přímý přenos ze závodu. K dispozici bylo cca deset kamer, reportér s mikrofonem v cíli a dva moderátoři ve studiu – Martin Straka a Roman Krejčí, odborníci na slovo vzatí. Ohlasy diváků na stream byly pozitivní.

Na závěr malá statistika (seřazeno podle maximální rychlosti v neděli):

Jezdec

Vůz

Max. rychl.

závod

Pořadí

trénink

Pořadí

závod

1.

#2 R. Faustiny (CHE)

Norma M20 FC T

223 km/h

8.

6.

2.

#20 J.Iraola Lanzagorta ((ESP)

Nova NP01

216 km/h

5.

2.

3.

#4 A. Hin (DEU)

Osells FA30

210 km/h

3.

7.

4.

#22 G. Schatz (FRA)

Nova Proto NP01

210 km/h

1.

1.

5.

#23 C. Starck (BEL)

Nova Proto NP01-2

210 km/h

4.

5.

6.

#19 K. Petit (FRA)

Revolt 3P0 Déc.

207 km/h

6.

4.

7.

#47 L. Kalendert (KOS)

Mitsubishi Lancer Evo

205 km/h

24.

13.

8.

#18 P. Trnka (CZE)

Norma M20 FC

204 km/h

2.

3.

9.

#21 F. Bormolini (ITA)

Nova Proto 01

202 km/h

9.

9.

10.

#17 P. Vítek (CZE)

Osella PA 30

201 km/h

11.

12.

A ještě také poděkování pořadatelům za jejich velké úsilí při zorganizování podniku evropského formátu.

Jan Škoda