Jesenické střední školy drží krok s inovacemi a robotikou. O absolventy mají zájem technologické firmy

Osmnáctiletý Jan Lukáš studuje na Střední průmyslové škole Jeseník. Žáci se zde připravují na povolání ve studijních oborech strojírenství, stavebnictví a informační technologie.

Už teď ví, že díky zkušenostem s virtuální realitou bude mít start kariéry snazší než studenti z jiných škol.

Vedení školy klade velký důraz na zapojení technologických novinek přímo do výuky a už teď plánuje nové projekty, ve kterých budou hrát hlavní roli sítě nové generace, 5G.

Ředitel školy Jiří Viterna říká, že každá technologická novinka představuje velkou výzvu a jednou z hlavních hodnot jeho školy jsou právě inovace. Studenti díky nim získají nové kompetence a budou lépe připraveni pro budoucí povolání. „Chceme být na trhu vzdělávání školou, která přináší inovace a technologické novinky svým studentům. Studenti SPŠ Jeseník dostanou nejnovější know-how a budou připraveni na digitalizaci 21. století. 5G sítě umožní studentům vyzkoušet si nové technologie v oblasti dronů, robotizace, rozšířené a virtuální reality.“

V budoucnu škola plánuje zapojit studenty do projektů chytrých řešení správy budov, jako je ostraha nebo efektivnější hospodaření s energiemi. Studijní obor IT má zase připraven projekt pilotování dronů nebo projekt vzdáleného ovládání robota.

V současné době jsme se zapojili do tvorby využití brýlí s rozšířenou realitou, Nreal 5G. Do budoucna bychom chtěli využít 5G v záměru vybudování robotického a dronového centra zde na škole,“ dodává Jiří Viterna.

Financování pokryje také Ministerstvo průmyslu a obchodu prostřednictvím Národního plánu obnovy

Aktivní přístup školy kvituje také Ministerstvo průmyslu a obchodu, které ji hodlá finančně podpořit skrze Národní plán obnovy. Jeseník je v tomto smyslu opravdu napřed. Ačkoli je daleko od velkých měst, tak jsou zde hned  dvě osvícené školy, ve kterých ředitelé tlačí na zavádění nových technologií do výuky a jdou jim naproti. Velice tyto snahy oceňujeme, je to nad rámec standardních učebních osnov a to je potřeba zdůraznit. Od dob Marie Terezie se toho hodně změnilo a myslím, že by bylo dobré podporovat změny a vývoj kupředu,” myslí si náměstek Petr Očko, náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace, který poukazuje na podobné snahy místního Gymnázia Jeseník. Technologie tady s námi budou pořád a je dobře, že je v Jeseníku aktivně zavádějí do výuky. Absolventi těchto škol mají velkou výhodu v dalším vzdělávání a na trhu práce. Dokážou pracovat s věcmi, které za pár let budou běžnou realitou. Absolventi, kteří budou mít zkušenosti s robotickými aplikacemi, umělou inteligencí nebo autonomní mobilitou budou mít v blízké budoucnosti obrovskou výhodu a skvělé předpoklady k další profesní kariéře,” konstatuje Očko závěrem.

Ministerstvo průmyslu tento trend podporuje v rámci svých digitálních strategií, například formou podpory průmyslového výzkumu v programu TREND či podporu tzv. demonstračních projektů z Národního plánu obnovy. Letos se otevře také nový Program OPTAK – Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost.

Spolupráce s Polskem nebo stáže v Irsku

Já osobně jsem se zúčastnil projektu Azbest. Jde o kurz správného zacházení s výrobky obsahujícími azbest. Skládá se z praktické části, realizované s využitím technologie virtuální reality, a z teoretické části vedené odborníky z Polska a České republiky,” říká student Jan Lukáš, který je ve 3. ročníku oboru stavebnictví. Projekt probíhá ve spolupráci s VŠB Ostrava a GIG Katowice z Polska a žáci se zde učí bezpečně odstraňovat azbest formou virtuální reality. „Baví mě, že si mohu vyzkoušet, co se dá s takovými technologiemi zvládnout a jaké to v určitých směrech může být zjednodušení práce nebo rozšíření možností,” myslí si Lukáš, který tyto zkušenosti také vnímá jako určitou výhodu pro budoucí uplatnění nebo navazující studium.

Od září 2021 se studenti napříč obory zase mohou zapojit do projektu DRONE EXPERT, kde budou mít možnost získat licence k provozování dronů. Spolupráce s Poláky však není jediný zahraniční přesah, který škola nabízí. „Studenti také jezdí v rámci ERASMUS+ na odborné pracovní zahraniční stáže ve strojírenských a stavebních firmách do Anglie a Irska, kde získávají pracovní zkušenosti v reálných zahraničních firmách a zvyšují si své jazykové kompetence v angličtině,“ dodává ředitel školy Viterna.

tz