Karel Mičánek: “Co se děje ve městě”

Už je to pěkných pár měsíců, co jsem napsal do jesenických novin článek o názvu ulice města. Přitom mám v plánu nevynechat žádnou ulici a napsat něco o každém zajímavém jménu, Léto je pryč, venkovní aktivity postupně budou končit, tak snad se zase brzy dostanu i k těm ulicím.

V posledních dnech mě ale přinutily jiné okolnosti, abych sedl k počítači a pokusil se napsat svůj názor na pár rozhodnutí vedení města.

Nejprve to jednodušší. Cyklisté v Jeseníku.

V rozhlase jsem náhodou vyslechl rozhovor s někým od jesenické městské policie, že prý velkým problémem města jsou nezodpovědní cyklisté, kteří jezdí po chodníku a ubližují chodcům, takže se městská policie důsledně zaměří na tyto výtržníky a začne je pokutovat. A to mne opravdu nadzvedlo.

Jakkoliv má současné vedení města (a podobné to bylo i v takřka každém dřívějším volebním období) v Akčním plánu 2019 – 2021 uvedenou podporu ekologických forem dopravy ve městě – cyklistiky a pěší dopravy, pro cyklisty skutečně nedělá prakticky nic. Je sice pravda, že minulé vedení města postavilo sice dosti drahou, ale přece jen cyklostezku Bobrovník – Jeseník, ale lidem z Lipové to příliš na cestu do práce na kole nepomůže, kdo by šlapal z Lipové do kopce na Bobrovník a zpět domů ještě přes větší kopec. Takže cyklostezka je hlavně pro turisty zvenčí.

Podobné je to ale i přímo ve městě. Na Bezručově ulici postupně vyrostlo dosti velké nákupní centrum ( brzy v něm přibydou další obchody), ale jízda na kole po Bezručově ulici mezi spoustou osobních a nákladních aut je pro cyklistu opravdu nebezpečná. V celém městě nenajdete jediné místo ( kromě již výše uvedené cyklostezky) kde by se cyklista mohl cítit bezpečně mimo automobilový provoz. Opravdu jediné takové místo je na chodníku.

Asi před rokem jsem navrhl místostarostovi Urbanovi, zda by nebylo možné zkušebně chodník na Bezručově ulici od prodejny Lidl až ke kruhovému objezdu osadit dopravní značkou Stezka pro chodce a cyklisty. V řadě měst to tak funguje, navrhovaný chodník opravdu nebývá chodci přeplněný, takže při troše ohleduplnosti by to neměl být problém. Bohužel, nepochodil jsem.

Aut ve městě stále přibývá, nová parkoviště jsou okamžitě zaplněna, nejjednodušším řešením by přece bylo dosáhnout toho, aby lidé do práce, či za nákupy jezdili po městě na kole, je to nejen ekologické, ale také výrazně levnější, než jízda autem. Určitě to nebudou všichni, ale ve městě naší velikosti je už dnes mnohdy pohodlnější a rychlejší jet za nákupem, či do práce na kole, než hledat místečko na zaparkování. Bohužel se taky někdy stane, že cyklista vjede na chodník, poněvadž na silnici, přecpané auty, je to nebezpečné.

V jiných evropských zemích a městech se na cyklisty nedívají jako na potenciální nebezpečné šílence, kteří při jízdě po chodníku záměrně srážejí nevinné chodce, takže cyklistu na chodníku většinou tolerují.

Opravdu by mne a mnoho dalších občanů cyklistů potěšilo, kdyby se městská policie spíše zaměřila na jiné věci, než zahánění cyklistů z chodníků a vybírání pokut za tento banální přestupek. Je tolik věcí, co by městští strážníci měli a mohli kontrolovat (namátkou pravidelné opilecké dýchánky v parku či ve strži za hotelem Regenhardt). Konec volebního období se blíží a nás cyklistů voličů není zase tak málo.

Nyní to složitější. Město se rozhodlo prodat hotel Slovan!

My pamětníci ještě rádi vzpomínáme na Interhotel Slovan s jeho Palmovým restaurantem a každodenním tancem při živé hudbě v hotelovém baru. Inu doba se mění, živou hudbu by dnes nikdo nezaplatil, ve městě přibyly desítky dalších restauračních podniků, do Slovanu se dnes hlavně chodí místní najíst na obědové menu.

Jak se vlastně stalo, že hotel patří městu?

Po roce 1989, kdy skončily státní firmy Restaurace a jídelny, známý RaJ, skončila také firma Interhotely.

Hotel Slovan ( už to nebyl interhotel) se začal ztrácet v konkurenci nových soukromých restauraci, takže celá budova začala bez náležité údržby rychle chátrat. Nezjišťoval jsem, jak se dostal Slovan do vlastnictví města, asi to již dnes není podstatné, ale pravda je, že v letech 2005 – 2007 město investovalo do rekonstrukce hotelu a vedlejší stavební proluky celých 200 milionů korun a získalo prakticky nový moderní hotel a k tomu obchodní centrum ALKRON (Pro úplnost třeba dodat, že celá investice byla hrazena z větší části dotací EU – 140 milionů a 60 milionů šlo z městských peněz.

On to opravdu nebyl až tak hloupý nápad, všichni jsme tehdy vycházeli z toho, že turistický ruch bude sice ne rozhodující, ale zajímavou částí příjmů našeho horského kraje .

Někde se ale stala malá chybička. Pokud mi paměť slouží, při představování záměru rekonstrukce Slovanu a budování ALKRONU bylo zdůrazněno, že část obchodního centra bude využita jako zázemí hotelu pro další služby jako masáže, sauny, vířivky, posilovna, aby Slovan opravdu sloužil jako správný wellness hotel ( dokonce byly úvahy, že Priessnitzovy lázně si hotel pronajmou a budou provozovat jako lázeňský hotel).

 

Nakonec vše dopadlo jinak, hotel má dobře vybavené pokoje, perfektní kuchyň a restauraci, ale žádné wellness, hostů moc nepřibývá, Alkron má krásné obchodní prostory, ale zájem o ně není příliš velký. Je to dosti logické, hotel bez wellness zázemí nemá v dnešní konkurenci moc šancí, a volných obchodních prostor je dnes v Jeseníku více, než by bylo třeba.

Dnes to vypadá tak, že město na pronájmu hotelu získá pár desítek tisíc ročně, podobné je to s Alkronem.

Je ale rozumné takovou investici prodávat? I když větší část financí bylo z dotace, tak 200 milionů korun bylo do stavby skutečně investováno, a dnes by to město za zlomek této částky prodalo!!

Nebylo by opravdu rozumnější vrátit se k původnímu ( a chytrému) záměru spojit hotel a obchodní centrum tak, aby wellness zázemí bylo v Alkronu? Vždyť by to ani nemuselo být tak finančně náročné, ale investice by se postupně začala vracet. Stačí se podívat na obsazenost a výnosnost hotelu Regenhardt na ulici J. Hory.

Když dnes slyším vyjádření představitelů města, že by se město nemělo starat o provoz hotelu, že má jiné starosti, tak mi to připomíná pana Kalouska z dřívějších dob, že stát by se přece neměl zabývat vařením piva (budějovický Budvar), nejlepší by bylo pivovar prodat a kolik peněz dnes do státního rozpočtu přináší? Stát opravdu nesmyslně prodal mnoho výrobních podniků, které dnes vydělávají hlavně zahraničním vlastníkům. Poučme se z toho, nesmysly z 90.let už snad nikdo z politiků nechce opakovat, určitě nejsme jediné město, které vlastní hotel ve vyhledávané turistické oblasti, záleží pouze na tom, zda jsme schopni těchto možností využít.

Samozřejmě je nejjednodušším řešením hotel prodat, město tu ztrátu určitě unese, ale pokud se tak rozhodne, nezávidím žádnému budoucímu starostovi, který, až za pár let vyjde před radnici, si řekne, sakra, byla to ale chyba ten hotel i s Alkronem prodat, vždyť to tak pěkně vydělává.

Karel Mičánek

Foto: jn a jesenik.org

3 Responses to Karel Mičánek: “Co se děje ve městě”

  1. Pepa napsal:

    Kudy by měla vést cyklostezka z Lipové do Jeseníku tak, aby nebyla do kopce/z kopce? 😀 Možná podél železniční tratě a areálem Hardu 😀

    Kolik lidí z Lipové by jezdilo na kolech denně do práce? V ČR je mentalita trochu jiná a lidi jsou líní, vždyť je to vidět dnes a denně, stačí se jet podívat třeba ke Kauflandu, lidi musí stát pomalu u vstupu do obchodu, nejsou schopni ujít pár kroků, auto nechají jak jim vypadne z ruky a dnes když nevede k turistické zajímavosti cesta a není tam parkoviště, tak je to opravdu jenom pro skalní turisty.

    Slovan a propojení wellness Alkronu slyším poprvé, ale možné to je. Nevím přesně jak je to s nosností konstrukce, když tam nemohla být ani knihovna, ale hlavně aby to mělo nějaký smysl, musel by wellness být v horních patrech. Funguej tak celkem dobře například wellness centrum v OC Letmo v Brně (hned naproti hlavnímu nádraží) Kdo ale bude ručit, riskovat, jistit nepropustnost provozu wellnessu do spodních pater? Kolik by to stálo, ale hlavně proč se utratilo tuším 20mil. za wellness na koupališti (které má ročně ztrátu kolem miliónu), když se mohlo pořídit wellness v Alkronu, které by bylo jak pro hotelové hosty, tak pro zájemce z venku?

  2. Petra napsal:

    Že Jeseník nemá pruhy pro cyklisty můžeme poděkovat všem bývalým starostům města. Probíhaly rekonstrukce hlavních tahů za Krátkého, Procházky nebo Fomiczeowé. Třeba taková Lipovská má prostoru až až, ale místo toho vytvořili úzký koridor pro auta zvaný páteřní komunikace městem. A Blišťanová se s rekonstrukci Tyršovky taky nevytáhla, proč tam nejsou pruhy napojené d vlakového na novou cyklostezku? Za to se upřednostnil zájem doktůrka Slováčka na z obousměrní spodního úseku Tyršovky na úkor deseti parkovacích míst.

  3. aa napsal:

    Evidentne si to mistostarosta Urban a potazmo cele vedeni mesta,tim,ze neposlechl vasi radu,poradne rozlil.Vyrobil jednu velkou cernou kanku,kvuli ktere to odskala i stezka na Bobrovnik.Urcite jste si vsiml,ze Jeseniky nejsou Palava,takze se proste jezdi do kopce a naopak.Jsem si jisty,ze mate v hlave,jak nejaky ty stromy vykacet,kopce hezky zplanyrovat a udelat nejakou cyklo placku.Verim,ze jako pametnik,by jste si rad oskocil zavlnit kycle do hotelu Slovan ale jak jste sam napsal-doba se meni.Vase zkusenosti s realitami vam rikaji,ze tam chybi -to welness.Chytre reseni vsech hotelu.Byl jsem ve spouste hotelu a po welness ani pamatky.Mozna se tam deje neco spatne ale vy to nevite.Takze zpet k nazvu clanku “Co se děje ve městě”. Vypada to,ze zrovna ted se deje Micanek….

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.