Spuštění městského senior taxi doprovází rozpaky. Opoziční zastupitelé a lidé z oboru tvrdí: „Služba je nepotřebná a pro město drahá.“ Mají pravdu?

Bohužel ano. Všechny náklady spojené s provozováním městského senior taxi se mohou v průběhu příštích tří let vyšplhat přes půldruhého milionu korun. Vše na úkor jiných investic v technických službách a městě Jeseník.

Těžko uvěřitelné na celé věci je, že nakonec jen pouhá třetina všech proinvestovaných financí bude určena na levné jízdy pro seniory. Většinu peněz totiž spolknou náklady spojené se zřízením a provozováním služby. Třeba jen 133 tisíc z momentálně vyhrazené částky 553 tisíc korun spolkne hlídání poctivosti seniorů a zaměstnanců technických služeb – městské firmy. Z jednoduchých počtů je také zřejmé, že služba může být pro TSJ prodělečná, ale ty pro tento účel už předem pořídily nový vůz za 300 tisíc korun (bez DPH).

Přitom vedení města mohlo dopravu seniorům za dvacet korun pořídit již před rokem a za zlomek veřejných peněz.

Bude vůbec o městské senior taxi zájem?

Po mediální masáži už snad i každé malé dítě v Jeseníku ví, že místní seniory vozí k lékaři, na poštu a úřady díky šlechetnosti vedení radnice od 1.února za dvacku Technické služby Jeseník. Vedení města tvrdí: „O tuto službu je velký zájem. Máme téměř sto registrovaných seniorů ze sedmi set občanů Jeseníku ve věku nad pětasedmdesát let.“ Jenže jedna věc je registrace získaná aktivní agitací každého seniora, který se objeví na jakékoliv veřejné akci nebo se octne v blízkosti paní místostarostky, a druhá je využívání služby v praxi. To ukáže až čas.

Nevidím důvod, proč by tady měla být další taxislužba. Senioři z řad zdravotně postižených, kteří se ke mně dostavují, tvrdí, že jim ty služby, které tady jsou, bohatě stačí,“ uvedl předseda okresní organizace Jeseník Svazu tělesně postižených v České republice, zastupitel František Mencner (KSČM) a dodal: „ Vidím to jako mrhání penězi!“

V podstatě není důležité, jestli bude nebo nebude o službu z řad seniorů nad 75 let odpovídající zájem. Z logiky věci bude výsledek pro město Jeseník vždy stejný, vynaložení daleko více peněz, než se v tuto chvíli přiznává a to je minimálně podvod na zastupitele.

Jak už bylo napsáno, město na příští tři roky ze svého rozpočtu oficiálně vyhradilo na senior taxi 553 tisíc korun. Jenže další milión korun, který vytvoří počáteční náklady a reálně hrozící tříletá provozní ztráta, „skryjí“ technické služby. Pravda, v případě zájmu ze strany seniorů nebo rozšíření okruhu klientů mohou čísla v TSJ vypadat tak, že se to vyplatí, ale tím se jen rychleji vyčerpá určená půlmiliónová podpora a zastupitelé budou muset hlasovat, aby uvolnili další peníze. „Zatím o tom neuvažujeme, myslíme, že částka je dostačující,“ odpověděl starosta Adam Kalous (ANO).

Jak k tomu došlo?

Radnice po pochopitelném nezájmu místních firem o zajištění neekonomické služby, toho času již provozované a hlavně sponzorované soukromou taxislužbou, teprve až ve čtvrtém výběrovém řízení vybrala z jediného uchazeče – Technické služby Jeseník. Zda byla nabídka TSJ prozřením jejího nového ředitele, nebo šlo o způsob, jak za každou cenu splnit politický slib voličům a na tento účel využít městskou firmu, která skryje další náklady a provozní ztrátu, to se asi nedozvíme. Leccos ale naznačí, že v představenstvu TSJ sedí hlavní propagátor městského senior taxi, místostarostka Blišťanová (TOP 09) a další členové městské rady. Předchozí ředitel technických služeb Jan Prejda byl odvolán mimo jiné i pro neekonomické chování, když mu byl mimo jiné vyčítán chaotický a bez výběrového řízení prováděný nákup kancelářských potřeb. Přesněji, když došel papír do kopírky, tak se koupil v papírnictví na náměstí. Tenkrát se jednalo o nákup za pár stovek. Dnes se v TSJ utrácí za nové auto určené na projekt, u kterého reálně hrozí, že může být pro TSJ ztrátový, a to dokonce v řádech několika stovek tisíc korun. To představenstvu TSJ a vládnoucí koalici nevadí?

Vedení radnice zakoupilo na „hlídání“ poctivosti vlastní firmy software v hodnotě 25 tisíc korun, který zaznamenává jízdy seniorů. K tomu bude radnici stát každý měsíc provozu x3000,- Kč. Dohromady za tři roky z peněz určených na přepravu klientů vyletí oknem 133 000 korun!

Před rokem stačilo podpořit nápad soukromé firmy.

Vraťme se k číslům. Opravdu, po letmém sečtení pořizovacích a následně tříletých provozních nákladů, které radnice a vedení TSJ záměrně neuvádí nebo o nich mlží, je třeba dát kritikům zapravdu. Hořkost na jazyku zanechává hlavně fakt, že radnice již na podzim roku 2015 odmítla štědrou nabídku místní soukromé firmy, zapojit se do jejich charitativního projektu Senior s OKTAXI Jeseník a službu dokonce nonstop pro klienty od 65 let mohla pro městkou kasu zajistit za třetinové náklady! Z údajů poskytnutých firmou dnes víme, že za první rok provozu uskutečnili přibližně 4900 sponzorovaných jízd. Pokud by město přispělo na každou jízdu dvaceti korunami, stála by ročně daňové poplatníky „celá seniortaxiáda“ pouze 98.000,- Kč s DPH. Politici ale za každou cenu museli hledat svou cestu, až ji nakonec našli, a to „za každou cenu“ – doslova.

Tarifní minimální hodinová mzda řidiče činní 72,90Kč čistého a jeden pracovní den tohoto zaměstnance stojí firmu se všemi náležitostmi a odvody cca 1050 Kč. Firma tvrdí, že ve svém týmu má pro provozování služby připraveny tři řádně proškolené řidiče.

Může být služba pro TSJ ekonomicky výhodná?

Může, ale tak jak ji ředitel Ryčl prezentuje, bude s největší pravděpodobností s ohledem k omezenému počtu aktivních seniorů nad 75let a určitým zákonitostem komfortu při poskytování přepravních služeb pro TSJ velkou finanční a personální zátěží. Bez finanční injekce, která ukrojí z celkového zisku firmy, se v nastaveném režimu nejspíš neobejde. Zisku, který mohl být využit na obnovu strojů, vozového parku nebo zvýšení platů stávajících zaměstnanců. Ředitel TSJ Ryčl tento fakt zarputile odmítá: „Ne, senior taxi nebudeme dotovat.“ Ano, na první pohled se může zdát, že by mohla být cenová nabídka jízdného 15 Kč bez DPH za kilometr a dvacet korun navíc za jízdu od klientů pro firmu ekonomicky výhodná, ale ve vloženém odstavci (níže – pozn. red.) jsme jednoduchými počty došli k jinému závěru. Počítali jsme i s variantou, že se mýlíme a že senioři budou jezdit, v tom případě je pro návratnost investice TSJ sama o sobě limitující suma poskytnutá městem a záleží na tom, zda zastupitelé uvolní na další období každoročně docela velkou částku peněz.

Při předpokládaném tříletém provozu, po odečtení nákladů za „hlídání“ a průměrné jízdě v hodnotě 65 Kč (20 od klienta + 45 doplatek město), pokryjí garantované peníze v průměru pouze dvanáct a půl jízdy denně. To znamená obrat 250 + 562,50 = 812,50 Kč bez DPH. 20% DPH technické služby, jako plátci, odvedou do státní kasy. V tomto případě nejspíš auto najede za den 100km a celkové náklady budou činit 1900,-Kč. Scházející peníze ve výši cca 1100 korun bude muset TSJ zaplatit ze svého, na úkor svého zřizovatele, a tím je město Jeseník. Za tři roky může ztráta jednoho vozu a řidiče dosáhnout 825.000,- Kč! Ve skutečnosti to může být ještě daleko víc. Aby se služba TSJ hypoteticky vyplatila, musel by jeden vůz denně vykonat cca 40 – 44 jízd v průměrné ceně 65Kč. Jenže v tom případě by byly prostředky města vyčerpány během jednoho roku a město by muselo každý další rok v rozpočtu nalézt přes půl miliónu korun (za tři roky 1.662.000,- korun). Pokud by město peníze neuvolnilo, nedokázala by firma během jednoho roku vydělat a umořit 400 tisícovou počáteční investici.

Projevem velmi špatného manažerského rozhodnutí bylo i to, že bez otestování novinky v praxi, zda bude vůbec o službu zájem, rozhodlo vedení TSJ pro tento projekt již předem zakoupit nový vůz. Přitom druhý vůz pro účel senior taxi vyhradil ředitel Ryčl ze svého stávajícího vozového parku a právě tímto vozem mohl službu v testovacím režimu zahájit. Suma sumárum, koupě nového vozu, vybavení obou vozů taxametry, pořízení tabletu a všech legislativních poplatků, nakonec i vyzdobení auta líbivými polepy, to vše muselo technické služby stát ještě před spuštěním minimálně 410 000,-Kč s DPH. „Vůz vyšel na 300 tisíc bez DPH, ale další investice byly pouze v řádech několika tisíc,“ mlžil na tiskové konferenci k celkovým nákladům ředitel TSJ.

Není na pořadu dne personální audit v Technických službách Jeseník?

Dalším sporným bodem je personální obsazení a náklady s tím spojené. „Za účelem provozování nebyl přijat žádný nový zaměstnanec, vše jsme řešili z vlastních kapacit,“ tvrdil ředitel Ryčl za souhlasného přikyvování členky představenstva TSJ, místostarostky Blišťanové. Dále to blíže nespecifikoval, ale i tak se nabízí pouze tato vysvětlení:

a) V TSJ se do té doby nacházeli dva nebo dokonce tři zaměstnanci, kteří pouze nahodile vykonávali nějakou práci, pobírali plat, ale firma pro ně neměla žádné uplatnění nebo nevykonávali žádnou smysluplnou a pro společnost užitečnou činnost. Proto mohou tito lidé třeba hned zítra vytížit skokový zájem o službu ze strany seniorů.

b) Současní, plně vytížení zaměstnanci dostanou směny navíc.

V obou případech zaměstnanec vykonávající práci v jakémkoliv středisku firmy musí být zaplacen. To znamená, že řidič senior taxi musí na svou mzdu vydělat, nebo ho firma dotuje z jiných zdrojů. Nevím, který ze současných zaměstnanců (ale jo, jeden mne napadá) má takovou pracovní náplň, aby ji mohl okamžitě přerušit na dvě hodiny nebo případně na tři dny a věnovat se po celou dobu seniorům? Samozřejmě hned potom navázat tam, kde skončil, do chvíle, než přijde další objednávka. Přeprava seniorů má svá specifika a jelikož se očekává i asistence ze strany řidiče, bude i časově náročná. Taková jízda méně pohyblivého seniora ze sídliště 9. května s doprovodem na Ipos může zabrat dvacet minut až půl hodiny. Takže je jasné, že si zaměstnanci nemohou jen tak „odskakovat“ od sekání trávy nebo svozu odpadků.

Ve skutečnosti se může klidně stát, že řidič v daný den žádného seniora neodveze, ale denní náklady na jedno (nové) vozidlo – pořízení, vybavení, pojištění, silniční daň, STK a další, činí hrubým odhadem něco přes 600,- Kč (rozpočítáno na tři roky – pozn. red.). Mzdové prostředky za směnu jednoho zaměstnance v době od 6. do 15. hodiny činí 1050,- Kč. Řidič nevyjel, ale provoz senior taxi stál 1650,- Kč.

Vedení města si neváží aktivit místních podnikatelů.

I taxikáři mohou být empatičtí, pozorní a štědří

„Před rokem a půl jsme nabídli paní místostarostce možnost zapojit se do našeho projektu,“ vysvětluje Jana Fantová z OK TAXI Jeseník a dále popisuje svou zkušenost s místními politiky: „Z našeho zisku sponzorujeme jízdy seniorů nad 65 let, kteří mohou po městě jezdit za čtyřicet korun. Nabídka zněla (vedení města – pozn. red.), přispějte seniorům dvacet korun, ať to mají za dvacku. Odpověď byla zamítavá s tím, že se musí dotování senior taxi městem soutěžit. K dnešnímu dni je naše služba ze strany babiček a dědečků nad očekávání využívána. Jak jsme před rokem avizovali, projekt a kompletní obnova vozového parku šesti zbrusu novými vícemístnými vozy Ford Tuorneo Connect byla alternativní reklamní kampaň. Proč platit drahé billboardy, když jdou peníze investovat smysluplněji. V posledních měsících jsme byli dokonce před rozhodnutím, zda si ještě můžeme dovolit tak velký zájem za strany seniorů dotovat. Proto na jednu stranu vítáme spuštění městského senior busu, protože nám snad trochu odlehčí. Ale naši klienti nemusí mít obavu, zatím budeme tuto službu nabízet dál.

Vnímáte TSJ jako konkurenci?

I když se TSJ a město v mnohém naším projektem inspirovalo, například značkou a modelem vozu, nevnímám zatím jejich aktivitu jako konkurenční. V dobrých skutcích snad ani něco jako konkurence nebo negativní rivalita být nemůže. Jen mně jako daňovému poplatníkovi vadí, že služba je pro městskou kasu ve výsledku zbytečně drahá a nikdy nemůže dosahovat úrovně a parametrů poskytovaných naší firmou.“

Proč jste se nepřihlásili do výběrového řízení?

Vozidla firmy OK TAXI Jeseník

„Prostě z principu! Vedení města Jeseník nám hned na začátku dalo najevo, že o naše peníze a služby nemá zájem, a proto jsme se do výběrového řízení už nepřihlásili. Asi to bude v dnešní době těžko uvěřitelné, ale nepodnikáme, abychom cucali veřejné dotace. Spoustu dalších věcí děláme po svém a zákaznici si toho na nás váží, proto mě mrzí, že politici nikoliv. Osobně jsem hrdá na svůj tým, že jsme to zvládli, a ráda bych jim touto cestou poděkovala.“

Čím byla přesně vaše nabídka lepší než ta vysoutěžená TSJ?

„Předně, všechny peníze města by šly pouze na jízdné pro seniory a jízd by se proto mohlo uskutečnit daleko víc. Jak už jsem několikrát zopakovala, město mohlo přispívat na každou jízdu pouhou dvacetikorunou, zbytek doplácíme my. Hlídací program by byl v našem případě také zbytečný, protože jsme městu zdarma nabídli náš sofistikovaný způsob vnitřní kontroly. Nechtěli! Další alternativou, kterou jsme paní místostarostce navrhovali, byl opačný postup – senioři by v taxíku platili plných čtyřicet korun a město by jim na základě stvrzenek (třeba čtyř měsíčně – pozn. red.) vracelo z každé jízdy dvacetikorunu. Samozřejmě by se to muselo ještě doladit, ale dalo by se tím ušetřit.“

Snad málokterý zaměstnavatel si dokáže představit, že by v praxi mohl fungovat způsob vytěžovaní zaměstnanců, tak jak to „vymyslel“ nový pan ředitel TSJ. Vraťme se raději do reality, ve které je jisté, že když vůz vyjede, tak náklady stoupají úměrně spotřebě a dalším provozním nákladům (PHM, oleje, pneu,…) a ztráta se snižuje. Pro město jen naoko! Jak už teď víte, rozdíl stírá pouze příspěvek města, to znamená, že si město vzalo peníze z levé kapsy a dalo je do pravé s nápisem TSJ. V případě neúspěchu se naopak do té pravé bude muset sáhnout a pěkně hluboko.

Tečkou za výčtem rozporů a ekonomických nesmyslů městského senior taxi(busu) provozovaného v gesci TSJ je tragikomická skutečnost, že klienty nad 75 let vozí červeným senior busem takzvaní „černí havrani“ – pracovníci pohřební služby TSJ.

Souvisí:

Jeseničtí senioři ve věku nad 65 let mohou využít vozy firmy OK TAXI, která je dopraví kamkoliv po městě za 40 kaček

Autor a foto: Jiří Fanta